Fyzika
102FYI
JAZYK VÝUKY
Čeština
POČET KREDITŮ
4
TYP PŘEDMĚTU
Povinný
ZAKONČENÍ
Zápočet + zkouška
ROZSAH
3P + 1C
SEMESTR
Zimní, letní
OBOR
Všechny obory programu Stavební inženýrství (SI)
GARANT PŘEDMĚTU
PŘEDNÁŠEJÍCÍ
CVIČÍCÍ
JAZYK VÝUKY
POČET KREDITŮ
TYP PŘEDMĚT
ZAKONČENÍ
ROZSAH
SEMESTR
OBOR
GARANT PŘEDMĚTU
PŘEDNÁŠEJÍCÍ
CVIČÍCÍ
Čeština
4
Povinný
Zápočet + zkouška
3P + 1C
Zimní, letní
Všechny obory programu Stavební inženýrství (SI)
NÁPLŇ PŘEDMĚTU
Anotace
Jedná se o základní kurz fyziky pro studenty studijního programu Stavební inženýrství a Management a ekonomika ve stavebnictví. Předmět je zaměřen na oblast mechaniky a základů termodynamiky. V rámci předmětu jsou probírány následující oblasti: Mechanika hmotných bodů a deformovatelných těles. Diskrétní a spojitý model látek. Kinematika a dynamika hmotného bodu. Mechanická silová pole. Gravitační pole. Mechanické kmitání. Deformace materiálu. Elastické vlny. Akustika. Hydromechanika. Základy termodynamiky. Přenos tepla.
Osnova přednášek
1. Úvod do studia fyziky. Repetitorium matematiky potřebné ke studiu základního kurzu fyziky.
2. Kinematika hmotného bodu.
3. Dynamika hmotného bodu.
4. Silová pole v mechanice. Gravitační pole.
5 -6. Mechanické kmitání
7-8. Deformace pevných látek.
9 -10. Mechanika tekutin.
10 – 11. Vlnění.
12-13. Základy termodynamiky a přenos tepla
Sylabus přednášek
1. Kinematika hmotného bodu
Souřadný systém. Polohový vektor. Dráha tělesa. | Průměrná a okamžitá rychlost. Průměrné a okamžité zrychlení. Kruhový pohyb. | Základní úlohy kinematiky hmotného bodu.
2. Dynamika hmotného bodu
Síla. Newtonovy pohybové zákony. Pohybová rovnice. | Síly skutečné a zdánlivé. | Základní úlohy dynamiky hmotného bodu.
3. Silová pole v mechanice
Základní interakce. | Práce. | Výkon. | Typy silových polí. | Konzervativní x nekonzervativní silová pole. | Intenzita a potenciál silového pole. Kinetická a potenciální energie. Zákon zachování mechanické energie.| Gravitační pole. | Newtonův gravitační zákon.| Intenzita a potenciál gravitačního pole. | Gravitační x tíhové pole Země |První kosmická rychlost.
4. Mechanické kmitání
Harmonický pohyb. Perioda kmitu. Frekvence. | Kinetická, poteniální a celková mechanická energie oscilátoru. | Tlumené kmity. Nadkritické, kritické a podkritické tlumení. | Buzené (vynucené) kmity. Rezonance.
5. Deformace pevných látek
Deformační síly. Mechanické napětí. Vektor napětí. Normálové a smykové napětí. Cauchyho tensor napětí. | Deformace pevných látek. Tensor malých deformací. Relativní prodloužení. Relativní příčné zkrácení. Zkos. | Základní typy namáhání. Tah a tlak. Všesměrný tlak. Smyk. | Hookeův zákon pro tah/tlak a smyk. Pracovní diagram.
6. Mechanika tekutin
Vnitřní tření tekutin. Viskosita. Newtonův zákon viskozity. | Laminární a turbulentní proudění. Reynoldsovo číslo. | Objemový a hmotnostní průtok. Rovnice kontinuity. Bernoulliho rovnice. Hydrodynamický paradox. Pohybová rovnice ideální kapaliny. | Hydrostatický tlak. Pascalův zákon. Archimédův zákon.
7. Vlnění
Základní charakteristiky vlnění (fáze vlny, doba kmitu, frekvence a úhlová frekvence vlnění, vlnová délka, fázová rychlost). Vlnová rovnice. Podélné a příčné vlny. | Interference vln v prostoru. Stojaté vlnění. | Elastické vlny v pevných látkách. Elas-tické vlny v tekutinách. Rychlost šíření podélné a příčné elastické vlny. | Zvukové vlny. Infrazvuk a ultrazvuk. Defektoskopie materiálů.
8. Tepelné vlastnosti látek
Teplota. Teplo. Termodynamický systém. Druhy TD systémů. Stavové proměnné. Termodynamická rovnováha. | Tepelná kapacita. Termodynamická práce. Základní zákony termodynamiky. |Lineární a objemová teplotní roztažnost. | Přenos tepla prostředím (vedení, proudění, záření). | Tepelný tok. Fourierův zákon. Rovnice vedení tepla. Tepelný odpor materiálu a kom-pozitního systému.
Přednášky z předmětu se konají 1x týdně (účast na přednáškách není povinná).
Osnova cvičení
1. Kinematika hmotného bodu.
2. Dynamika hmotného bodu.
3. Silová pole v mechanice + Gravitační pole.
4. Mechanické kmitání.
5. Mechanika tekutin + Vlnění.
6. Zápočtová písemka
Cíle studia
Cílem předmětu je poskytnout studentům poznatky ze základů klasické mechaniky a termodynamiky.
POŽADAVKY
Nutnou podmínkou pro účast na zkoušce je získání zápočtu z předmětu 102FYI
Zkouška se skládá ze dvou částí:
- první část zkoušky (početní část zkoušky) je tvořena sadou 4 příkladů obdobných těm, které jsou řešeny na cvičeních a přednáškách k předmětu. Tato část zkoušky probíhá písemnou formou a doba na vypracování řešení je 40 min (10 min na příklad). Maximálně je možné získat 20 bodů (5 bodů za příklad). Pro přípravu ke zkoušce lze využít: Seznam doporučených typových příkladů
- druhá část zkoušky (teoretická část) je tvořena 2 teoretickými otázkami z okruhů témat probíraných v rámci přednášek daného předmětu. Časový limit je 20 minut (10 min. na otázku), maximálně je možné získat 20 bodů (10 bodů za otázku). Výběr typových otázek ke zkoušce je uveden v následujícím odkazu: Soubor otázek ke zkoušce z předmětu 102FYI
- výsledné hodnocení zkoušky je dáno souhrnným započtením dílčího ohodnocení první i druhé části zkoušky. Pro úspěšné absolvování zkoušky je třeba získat minimálně 20 bodů z celkového hodnocení, přičemž z první (početní) části musí student získat minimálně 10 bodů. Výsledné hodnocení odpovídající bodovému rozptylu je uvedeno níže:
A … 40 – 37 bodů
B … 36 – 33 bodů
C … 32 – 28 bodů
D … 27 – 24 bodů
E … 23 – 20 bodů
F … méně než 20 bodů
- první část zkoušky (početní) může být nahrazena závěrečným hodnocením z předmětu 102XFS – Fyzikální seminář úspěšně absolvovaného v daném semestru. Klasifikace v rámci předmětu 102XFS probíhá stejně jako v početní části zkoušky. Pokud student chce, aby mu bylo hodnocení uznáno, nemusí se dostavit k první části zkoušky, ale až na část teoretickou. Jestliže se i přes úspěšné absolvování předmětu 102XFS rozhodne první část zkoušky vykonat (například pro vylepšení hodnocení), nebude na výsledek předmětu 102XFS zpětně brán zřetel (i přes případný neúspěch u zkoušky).
DOPORUČENÁ LITERATURA
[1] Demo P.: Fyzika, Vydavatelství ČVUT, Praha 2022
[2] Mikš A., Novák J.: Fyzika 1. ČVUT, Praha 2022.
[3] Novák J., Novák P., Pokorný P.: Fyzika – Sbírka příkladů. Vydavatelství ČVUT, Praha 2023
[4] Drchalová J.: Fyzika. Příklady, Vydavatelství ČVUT, Praha 2006
[5] Novák J.: Fyzikální seminář, Vydavatelství ČVUT, Praha 2004
[6] Kapičková O., Vodák F.: Fyzika 20 – Termodynamika.Vydavatelství ČVUT, Praha 1998
[7] Kapičková O., Vodák F.: Fyzika 10 – Mechanika.Vydavatelství ČVUT, Praha 2000
[8] Halliday D., Resnick R., Walker J.: Fundamentals of Physics Extended, 10th Edition, 2013
[9] I.E. Irodov: Problems in General Physics, G.K. Publishers (P) Limited, 2008
[10] M.M. Sternheim: General Physics, John Wiley & Sons, Incorporated 2011
VZTAHY
Předmět 102FYI může při kontrole studijních plánů nahradit předmět 102FY01
Předmět 102FYI může být splněn v zastoupení předmětem 102FY01
PODKLADY
Níže jsou uvedeny odkazy na několik elektronických informačních zdrojů z oblasti fyziky, kde můžete najít podrobnější informace o problematice řešené v základním kurzu fyziky 102FYI na FSv ČVUT v Praze:
- webFyzika (stránky vytvořené na FSv ČVUT pro podporu výuky technické fyziky – většina partií je popsána více do hloubky než je probíráno v základním kurzu 102FYI)
- HyperPhysics (v anglickém jazyce)
- Řešené úlohy MFF CUNI (příklady)
- Záznam přednášek základního kurzu Fyziky (Mechnaika) na MIT (Massachusetts Institute of Technology) (v anglickém jazyce) – pěkně zpracované přednášky včetně zajímavých pokusů demonstrujících vybrané fyzikální jevy
- Záznam přednášek základního kurzu fyziky pro FJFI
- Záznam přednášek základního kurzu fyziky pro FEL
- OnlineSchool.cz (názorná videa – základy matematiky a fyziky)
Výše uvedené záznamy přednášek (body 4-6) se obsahově a hloubkou zpracování probírané látky zcela neshodují se základním kurzem fyziky na FSv ČVUT (některá části jsou probírány mnohem více do hloubky s předpokladem znalosti základů vyšší matematiky, některé části jsou probírány méně podrobně nebo zcela chybí). Obecně lze však říci, že v kombinaci s dostupnými základními studijními podklady (doporučená literatura a další podklady) mohou dobře posloužit k lepšímu pochopení dané problematiky.